کنترل عصبانیت


سلام دوستان عزیزپیرو بحثی که دکتر ایپکچی حول محور خشم و عصبانیت و اهمیت مهار آن با موضوع هویت شخصی انجام دادند دونستن مطالب زیر مطلوب میباشد...

برخورد تند با یک آدم عصبی ارزش لگدمال شدن شخصیت را ندارد‎

 

یکی حین رانندگی ناگهان جلوی شما می پیچد، راه شما را می بندد و حق تقدم شما را نادیده می گیرد. همسر شما حرفی برخلاف خواسته یا نظر شما می زند یا کاری می کند که شما را ناراحت می کند. در این میان عاقل کسی است که کاری بر ضرر خود نکند. پس شما هم به دعوا، نه بگویید حتی اگر طرفتان اصرار بر این بازی باخت- باخت داشته باشد.

خیلی وقت ها از دعوا ها می شود به راحتی پیشگیری کرد. یک راه ندادن به ماشین مقابل و سپربه سپر شدن، می تواند آغاز سناریوی یک دعوا باشد. درحالی که با کمی تامل و راه دادن به راننده کناری، به راحتی می شود از بروز دعوا پیشگیری کرد.


بعضی ها کلا اعصاب ندارند. هر کاری هم بکنید نمی توانید از جوش و خروش شان جلوگیری کنید. شما هر چقدر هم از دعوا کردن فراری باشید این آدم ها باز بهانه ای برای جوش آوردن پیدا می کنند. بعضی زن و شوهر ها و صداهای گوشخراش دعوایشان نمونه آشنای این قضیه است. در این شرایط باید چه کرد؛ مخصوصا اگر آدم هر روز مجبور به دیدن شان هم باشد. می خواهیم راجع به راه و رسم برخورد با جوشی ها گپی بزنیم.


آیا آماده لگدمال شدن شخصیت تان هستید؟
اگر بدانیم در هر مشاجره چیزهایی که از دست می دهیم به مراتب از اصل موضوع دعوا بیشتر است، بعید است تن به چنین کاری بدهیم. آیا برخورد تند با یک آدم عصبی ارزش لگدمال شدن شخصیت شما و شنیدن حرف  های به مراتب بدتر از اول داستان را دارد؟


بهانه بی بهانه!
نوبت دادن به دیگری برای سوار شدن به مترو یا گرفتن نان، به خدا در هیچ جای عالم برای شما عقب ماندگی محسوب نمی شود. از طرف دیگر هرکسی نسبت به بعضی چیزها، بعضی کارها و بعضی حرف ها، حساسیت بیشتری از خود نشان می  دهد؛ مثل حساسیت همسر یا خانواده شما به بعضی چیزها. حساسیت  های طرف مقابلتان را همیشه درنظر بگیرید. می شود این حساسیت ها را از قبل پیش بینی کرد.


آتش  را خاموش کنید لطفا
چه همسرتان باشد، چه رئیستان باشد، چه یک رهگذر خیابان، همیشه می شود پیش بینی کرد که چه چیزهایی می  تواند به یک مشاجره دامن بزند. به عنوان یک اصل هیچ وقت به هیچ آتشی دامن نزنید. یادتان باشد هر مشاجره ای ورود به میدان خسارت است. حداقل چیزی که شما در یک دعوا از دست می دهید زمان، وقت و اعصاب شماست و این حداقل به سرعت می تواند به حداکثری مثل آبرو، جان و مال شما تبدیل شود؛ پس نه تحریک شوید و نه طرفتان را تحریک کنید.


استفاده از بعضی کلمات را حین دعوا ممنوع کنید
استفاده از بعضی کلمات حین دعوا ممنوع است. کلماتی کلی مانند: هیچ وقت، همیشه، هرگز.. از به کاربردن الفاظ منفی که کل زندگی را هدف قرار می دهند باید خودداری کرد. جملاتی مثل: هیچ وقت تو شوهر خوبی برایم نبودی، هیچ وقت مرا دوست نداشتی، همیشه فحاشی می کنی، هرگز به خانواده من احترام نگذاشتی یا هیچ خیری از تو ندیدم.


آینه نشوید
زشتی را با زشتی، اشتباه را با اشتباه و بی ادبی را با بی ادبی جواب ندهید. تصور نکنید اگر 2 برابر از هر جنسی که تحویل گرفته اید تحویل دهید، برنده اید. هرکسی براساس شخصیتی که دارد و تربیتی که آموخته با شما برخورد می کند.


عذرخواهی کنید تا غائله ختم به خیر شود
تقدم در عذرخواهی، جایی که شما مرتکب اشتباهی شده اید، مثل آب روی آتش است و اتفاقا نشانه شجاعت و ارزشمندی شما. اگر ناخواسته باعث تصادفی شده اید نخستین کلمه  ای که طرف مقابل را به شدت خنک و آرام می کند عذرخواهی مودبانه شماست.یک ببخشید به موقع، از هزار غائله جلوگیری می  کند. صبر و سکوتی با متانت، دادن یک لیوان آب سرد به همسر پس از فروکش کردن فوران های اولیه و خالی کردن عرصه مشاجره بدون خشونت و تندی، به او می گوید اینجا رینگ بوکس نیست، من طرف دعوای تو نیستم و ما هم حریف یکدیگر نیستیم.

 

منابع: همشهری دو، روزنامه خراسان